Reklamasjoner
Du kan reklamere (klage) på feil eller mangler knyttet til din seksjon (leilighet). Du har fem års nybolig-garanti, og har dermed rett til å reklamere i fem år etter opprinnelig eiers overtagelse av leiligheten. Du kan ikke reklamere på skader som skyldes bruk eller manglende vedlikehold.
NB: Våren 2025 går OSU over til Rubus som erstatter Dalux som system for håndtering av reklamasjoner. Kontakt OSU for alle spørsmål. Dalux vil fortsatt være betjent inntil alle er over på Rubus.
Her finner du informasjon om:
Hvordan reklamere
Dine rettigheter og plikter
Reklamasjon på fellesarealer og fasader
Tips for en god reklamasjon
Klage på reklamasjonsbehandling
Hvordan reklamere
Feil eller mangel skal registreres i Rubus (som har erstattet Dalux) som driftes av Vedal på vegne av OSU. Vedal er ansvarlig for å håndtere saken videre direkte med eier av leiligheten. Du kan levere reklamasjoner som gjelder din egen leilighet, inkludert kjellerbod, garasjeplass og evt privat takterrasseparsell.
Har du ikke tilgang til Rubus kan du få det ved å kontakte OSU. Du må være registrert som seksjonseier hos USBL. Hvis du er leietager, må du ta kontakt med eieren, som kan levere reklamasjon i Rubus (tidligere Dalux).
Dine rettigheter og plikter
Du kan levere reklamasjon i fem år etter opprinnelig overtagelsesdato. Reklamasjonsretten overføres til ny eier ved salg før utløp reklamasjonsperioden.
Du må reklamere “innen rimelig tid” etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget feilen eller mangelen. Rimelig tid er som regel 2 måneder, selv om det i noen tilfeller vil være kortere eller lengre.
Vær oppmerksom på at fristen begynner fra du “burde ha oppdaget” feilen. Ved manglende oppmerksomhet kan du miste reklamasjonsretten.
Manglende vedlikehold kan føre til at du mister reklamasjonsretten, og at garantier bortfaller.
Reklamasjon på fellearealer og fasader
Hvis du oppdager feil eller mangler i fellesarealene eller i fasadene (inkludert din balkong), må du melde fra til Styret som er ansvarlige for å reklamere på alt utenfor den enkeltes seksjon. Det gjelder for eksempel fellesarealer, fasader, heis, takterrasser, tekniske anlegg, felles installasjoner osv.
Tips for en god reklamasjon
Beskriv feilen eller mangelen tydelig og presist. Unngå generelle beskrivelser som "det er kaldt i leiligheten" eller "callinganlegget virker ikke". Vær spesifikk og beskriv hvordan problemet oppsto eller arter seg.
Forklar hva du selv har forsøkt for å løse problement, hvis det er aktuelt.
Fokusér på ett forhold per reklamasjon, ikke samle flere ting i én reklamasjon. Del heller opp i flere separate saker.
Legg ved dokumentasjon i form av bilder eller henvisning til lover og regler.
Hold all dialog skriftlig innenfor Rubus (tidligere Dalux) for å sikre dokumentasjon.
Klage på reklamasjonsbehandling
Ved avslag eller ufullstendig saksbehandling i Rubus (tidligere Dalux) kan du klage til OSU.
Styret har ikke mandat til å gå inn i reklamasjonsprosesser knyttet til enkeltseksjoner. Hvis du er misfornøyd med saksbehandling eller utfallet av reklamasjon, og har forsøkt dialog med OSU, kan du likevel kontakte Styret slik at vi kan vurdere om vi skal henvende oss til OSU for å følge opp.
Sist oppdatert:
1.4.25
Infobanken er en service for å tilgjengeliggjøre informasjon som ofte etterspørres av beboerne. Styret har ikke ansvar for konsekvenser av eventuelle feil eller manglende oppdateringer. Beboerne har selvstendig ansvar for å sette seg inn i Sameiets gjeldende Vedtekter, Husordensregler, Boligveileder fra OSU, FDV dokumenter og alle relevante bestemmelser.