top of page

Fellesutgifter

Månedlig faktura for fellesutgifter sendes ut med forfall den 20. i hver måned. Summen utgjør hver seksjons andel av Sameiets kostnader, fordelt etter sameiebrøk (seksjonens andel av sameiets totale antall kvadratmeter). Næringsseksjonene betaler fellesutgifter på samme måte som boligene.


Vår forretningsfører USBL håndterer fakturering og innkreving av fellesutgifter. Fellesutgiftene justeres normalt ved årsskiftet i tråd med konsumprisindeksen.


Hvis du har spørsmål om faktura eller betaling, kontakt USBL:


Fellesutgiftene for boligseksjoner i Clemenskvartalet inkluderer boligdelens andel av:

  • Drift og vedlikehold: Fellesarealer, fasader, tak, tekniske anlegg, heiser, avfallshåndtering, renhold, gjesteleiligheter, vaktmestertjenester, uteområder, beplantning, og felles installasjoner.

  • Forbruk: Vann og fjernvarme, som avregnes og fordeles etter forbruk basert på individuelle målere for hver seksjon.

  • Sikkerhet: Brannvern, HMS, forsikringer, vakthold, kameraovervåkning, innbruddssikring.

  • Honorarer og avgifter: Kommunale avgifter, styrehonorar, forretningsfører (USBL), internett bredbånd, bookingsystem (Heime-appen), nettsider.

  • Fremtidige investeringer: Vi bygger opp en reserve for å dekke fremtidige investeringer, reparasjoner og uforutsette vedlikeholdsutgifter når reklamasjons- og garantiperiodene er over.


Fellesutgiftene i Garasjesameiet inkluderer:

  • Drift, vedlikehold og sikkerhet.

  • Forbruk av strøm til el-billader, måles og fordeles per garasjeplass etter bruk.


Kostnader som kun gjelder næringsseksjonene belastes ikke boligseksjonene. Det samme gjelder selvsagt motsatt.


Fjorårets regnskap sendes ut sammen med med innkalling til ordinært årsmøte, og godkjennes der. Samtidig presenterer vi årets budsjett, som legger grunnlaget for hver seksjons månedlige fellesutgifter.


A-konto beløpet på fakturaen for fellesutgifter er forskuddsbetaling for fjernvarmeforbruk, som avregnes mot Techem-måleren én gang per år. Mistanke om feil på måler eller unormalt forbruk må reklameres via Dalux til Vedal.

Sist oppdatert: 

28.11.24

Infobanken er en service for å tilgjengeliggjøre informasjon som ofte etterspørres av beboerne. Styret har ikke ansvar for konsekvenser av eventuelle feil eller manglende oppdateringer. Beboerne har selvstendig ansvar for å sette seg inn i Sameiets gjeldende Vedtekter, Husordensregler, Boligveileder fra OSU, FDV dokumenter og alle relevante bestemmelser. 

bottom of page