top of page

Budsjett og regnskap

Styret forvalter sameiets økonomi sammen med vår forretningsfører USBL. Seksjoneiere har rett til innsyn i Sameiets økonomi, og derfor gir vi en oversikt her.


Her finner du informasjon om:

  • Sameiets økonomi

  • Fastsettelse av budsjett og fellesutgifter

  • Årets budsjett og fjorårets regnskap


Sameiets økonomi

Sameiet ble etablert i 2023, og har per i dag god økonomi med god likviditet. Boligseksjonene og næringsseksjonene har felles Styre, budsjett og regnskap. Vi bruker USBL som forretningsfører, som betyr at de fører regnskap, lager budsjettutkast, fakturerer fellesutgifter og fører register over beboere og eierskifter.

Vi er et nytt sameie med nytt bygg som fortsatt omfattes av leverandør- og utbyggergarantier. Derfor trenger vi ikke store investeringer eller kostnader utover løpende drift og vedlikehold. Men i fremtiden vil slike kostnader komme, og vi sørger derfor for å bygge overskudd hvert år, slik at vi har økonomi til å ta nødvendige investeringer uten dramatiske økninger i fellesutgiftene.


Fastsettelse av budsjett og fellesutgifter

Hvert år i november behandler Styret budsjettet for neste år. Seksjonseierne får gjeldende budsjettet til gjennomsyn i forbindelse med Årsmøtet i april. Men allerede fra desember kan du se hovedtrekkene i neste års budsjett her på denne siden. Hvis du har innspill du mener Styret bør ta hensyn til i neste års budsjett, må du kontakte oss før 1. november.


Neste års fellesutgifter fastsettes av Styrets når vi behandler neste års budsjett. Normalt øker ikke fellesutgiftene utover årlig KPI-justering (SSB´s mål for generell prisstigning). Enhver økning i fellesutgifter vil varsles i god tid før de trer i kraft.


Les mer om Fellesutgifter her.


Årets budsjett og fjorårets regnskap

Budsjett ferdigstilles i desember 2024. Regnskap for foregående år legges fram på Årsmøtet i april.


Sist oppdatert: 

13.11.24

Infobanken er en service for å tilgjengeliggjøre informasjon som ofte etterspørres av beboerne. Styret har ikke ansvar for konsekvenser av eventuelle feil eller manglende oppdateringer. Beboerne har selvstendig ansvar for å sette seg inn i Sameiets gjeldende Vedtekter, Husordensregler, Boligveileder fra OSU, FDV dokumenter og alle relevante bestemmelser. 

bottom of page